Kronika

Trzecia gra terenowa „Ostatnia bitwa 18 Dywizji”

Uczestnicy tegorocznej gry terenowej „Ostatnia bitwa 18 Dywizji”

2 września 2019 roku w Łętownicy i Andrzejewie odbyła się gra terenowa poświęcona ostatniej bitwie 18 Dywizji Piechoty. Jej organizatorem była Gmina Andrzejewo, we współpracy ze Szkołą Podstawową im. 18 Dywizji Piechoty Ziemi Łomżyńskiej w Andrzejewie oraz Towarzystwem Rozwoju Ziemi Andrzejewskiej. Gra była skierowana do uczniów z klas ósmych szkół z terenu gmin Andrzejewo i Szumowo. Wśród celów jakie postawili przed sobą organizatorzy należy wymienić: promocję lokalnego dziedzictwa historycznego, rozbudzenie zainteresowania wydarzeniami rozgrywającymi się w przeszłości na terenie gmin Andrzejewo i Szumowo, pogłębianie wiedzy historycznej nt. wydarzeń z II Wojny Światowej, a w szczególności ostatniej bitwy 18 DP w dniach 12-13 września 1939 r. Impreza była także doskonałą okazją do: kształtowania dumy z naszych bohaterów, przynależności do narodu polskiego, zachęcenia do dalszego badania i odkrywania lokalnej historii, kształcenia umiejętności współdziałania w grupie i pracy zespołowej, integracji dzieci i młodzieży z terenu gmin Andrzejewo i Szumowo.

Gra rozpoczęła się przed budynkiem dawnej szkoły podstawowej w Łętownicy. Tu uczestnicy zostali powitani przez organizatorów. Odbyło się losowanie kolejności startowej. Każda drużyna otrzymała swoją nazwę i odznaczenia – odpowiadające nazwom oddziałów walczących w bitwie pod Łętownicą i Andrzejewem. Następnie pięcioosobowe grupy uczniów pod opieką swoich nauczycieli rowerami wyruszyły na trasę z Łętownicy do Andrzejewa. Czekało na nich dziesięć punktów zadaniowych, na których mieli okazję poznać różne epizody bitwy i wykonać zadanie nawiązujące do tych wydarzeń.

Gaszenie „płonącej osady” z wykorzystaniem zabytkowej pompy strażackiej
Gaszenie „płonącej osady” z wykorzystaniem zabytkowej pompy strażackiej

W punkcie pierwszym obliczali odległość na mapie, w punkcie drugim poznawali historię rannego dowódcy pułkownika Stefana Kosseckiego. Ich zadaniem było udzielenie pomocy rannemu żołnierzowi i rozwiązanie testu z zakresu pierwszej pomocy. W kolejnych zadaniach ich umiejętności sprawdzali punktowi odgrywający role prawdziwych bohaterów sprzed 78 lat. Grzegorz Świderski wcielił się w rolę lekarza jednego z batalionów 71 pułku piechoty – Władysława Pręgowskiego, który operował rannych w kościele w Andrzejewie, a po udzieleniu poszkodowanym niezbędnej opieki uciekł z Andrzejewa w przebraniu franciszkanina, w ten sposób udało mu się uniknąć niewoli. Tu uczestnicy mieli za zadanie rozwiązać zagadkę, złamać szyfr, otworzyć skrzynię, w której znajdował się franciszkański habit i dostarczyć go lekarzowi. W rolę kierującego organizowaniem pomocy rannym żołnierzom, wikarego andrzejewskiego księdza Józefa Wiśniewolskiego wcielił się jego następca ksiądz Andrzej Zieliński.

Jednym z zadań było udzielenie pomocy rannemu żołnierzowi
Jednym z zadań było udzielenie pomocy rannemu żołnierzowi

Na poszczególnych punktach czekały na uczestników interesujące zadania do wykonania: poszukiwanie ukrytych w ziemi łusek przy pomocy wyrywacza metali, gaszenie „płonącej osady” z wykorzystaniem zabytkowej pompy strażackiej. Uczniowie mieli także okazję przyjrzeć się z bliska jak wyglądało umundurowanie polskiego piechura w wrześniu 1939 roku oraz poznać elementy wyposażenia niemieckiego i polskiego żołnierza. Uczestnicy gry zwiedzili miejsca ważne dla historii i upamiętniania ostatniej bitwy 18 Dywizji Piechoty: pomnik i mural w Łętownicy, pola na których toczyły się walki i gdzie przetrzymywano polskich jeńców, kościół w Andrzejewie, Mauzoleum żołnierzy 18 Dywizji Piechoty, mural w Andrzejewie. Na zakończenie czekał na wszystkich ciepły poczęstunek. Na podsumowaniu gry obecni byli przedstawiciele władz z Andrzejewa i Szumowa. Najlepsza okazała się drużyna ze Szkoły Podstawowej w Ołdakach-Polonii. Zwycięscy otrzymali atrakcyjne nagrody a wszyscy uczestnicy upominki.

W rolę organizującego pomoc rannym księdza Józefa Wiśniewolskiego wcielił się jego następca ksiądz Andrzej Zieliński
W rolę organizującego pomoc rannym księdza Józefa Wiśniewolskiego wcielił się jego następca ksiądz Andrzej Zieliński

Taka forma przekazywania historii, połączona z aktywnością fizyczną posiada wiele zalet. Przede wszystkim uczniom łatwiej jest zapamiętać przekazywane treści. Dużą wartością gier terenowych jest przeniesienie poza mury szkoły procesu kształcenia. Imprezy pozwalają nabywać konkretne umiejętności związane z terenoznawstwem (uczniowie przed wyruszeniem na trasę otrzymali mapę z jej przebiegiem), regionalistyką, pierwszą pomocą, pracą w grupie, itp.


Zdjęcie w nagłówku: Uczestnicy tegorocznej gry terenowej „Ostatnia bitwa 18 Dywizji”

Avatar

Agnieszka Przychodzeń